Cele mai populare
Toate sporturile
Afișează toate

Turul Franței 2024 | Jasper Philipsen, mare favorit la câștigarea tricoului verde

Nicu Savin

Publicat 28/06/2024 la 23:26 GMT+3

Turul Franței 2024 va începe sâmbătă de la Firenze și timp de 3 săptămâni toată atenția lumii ciclismului se va îndrepta către cea mai așteptată competiție din fiecare an. În afara luptei pentru tricoul galben, va fi foarte interesant de urmărit ce se va întâmpla în bătăliile pentru celelalte tricouri distinctive: verde, alb cu buline roșii și alb.

Traseul etapei a 3-a din Turul Franței, care se desfășoară între Piacenza și Torino

Turul Franței pornește la drum pe 29 iunie, iar primele 3 etape se vor desfășura pe tărâm italian, după care se va ajunge în Hexagon. O altă particularitate a ediție din acest an e că ultima etapă se va termina la Nice, pentru că Parisul e blocat la final de iulie din cauza Jocurilor Olimpice.
Ca de obicei, lupta pentru tricoul galben va atrage toate privirile, dar nici bătăliile din clasamentul pe puncte, cel al cățărătorilor și cel al tinerilor nu trebuie ignorate, deoarece în joc e un mare prestigiu, dar și premii în bani semnificative pentru câștigători.
Tricoul verde a fost câștigat anul trecut de Jasper Philipsen, care l-a devansat cu 119 puncte pe Mads Pedersen. Cei doi sunt principalii favoriți și la ediția care urmează, belgianul de la Alpecin având, evident, prima șansă. Rutierul de la Alpecin a avut o primă parte de sezon fabuloasă, câștigând surprinzător Milano - San Remo, iar la câteva zile distanță și clasica Brugge - De Panne. În sezonul de clasice a mai obținut un loc 4 în Gent - Wevelgem, locul 2 în Scheldeprijs și locul 2 în Paris - Roubaix. Faptul că sprinterul pur pe care îl știam s-a transformat într-un om care poate conta și în rundele mai grele este un mare avantaj în ceea ce privește lupta pentru tricoul verde din Le Tour, deoarece belgianul poate aduna puncte prețioase de pe mai multe fronturi.

Turul Franței 2024 | Jasper Philipsen țintește al doilea tricou verde la rând

Gurile rele spun că progresul său în ceea ce privește cursele mai grele l-a făcut să-și piardă din viteză, pentru că nu s-a mai antrenat exclusiv pentru sprinturile masive, dar în cursele pregătitoare pentru "Marea Buclă" a arătat o formă decentă: a câștigat o etapă și clasamentul pe puncte în Turul Belgiei și a luat argint la naționalele Belgiei, fiind învins de Arnaud De Lie. E adevărat că în Turul Belgiei a pierdut două etape în fața lui Tim Merlier, însă conaționalul său nu va fi în Turul Franței. De la startul competiției supreme din ciclism vor lipsi și sprinteri precum Olav Kooij și Jonathan Milan, astfel că Philipsen pare a fi cu poarta goală în etapele dedicate sprinterilor, deloc puține la număr. Un argument în plus pentru care specialiștii care îl dau pe Philipsen mare favorit la verde este echipa: Alpecin are un trenuleț care deraiază rar, iar Mathieu Van Der Poel a dovedit că e gata oricând să muncească pentru coechipierul său.
Mads Pedersen este poate cel mai mare concurent al lui Philipsen pentru tricoul verde. Danezul nu are viteza care să-l pună cu adevărat în dificultate pe Philipsen în etapele cu finish la sprint pe plat, dar în lupta pentru tricoul verde nu este important doar să câștigi etape, ci să aduni cât mai multe puncte posibil din fiecare. Pentru asta e ideal să participi la sprinturile intermediare și să aduni puncte în etapele de tranziție, ori Pedersen are această capacitate.
Fostul campion mondial nu numai că este foarte rapid pe linie dreaptă și, prin urmare, poate participa cu succes la sprinturile masive, ci poate lovi și pe teren deluros. De altfel, speranțele sale la câștigarea tricoului verde se leagă exact de acest aspect, deoarece Philipsen ar putea avea uneori probleme. Pedersen vine după o primă jumătate de sezon cu destule reușite: a câștigat o etapă și generalul în Etoile de Besseges, 3 etape și generalul în Tour de la Provence, clasica Gent - Wevelgem, a venit pe 3 în Paris - Roubaix și a câștigat o etapă în Criteriul Dauphine.
În afara lui Mads Pedersen există puțini rutieri care îi pot pune în pericol supremația lui Jasper Philipsen, nu că nu ar fi nume importante, ci pentru că nu sunt în cea mai bună formă sau efectiv nu își propun să se bată pentru tricoul verde. Wout Van Aert, câștigătorul de acum doi ani, nici nu era sigur că va participa la ediția din acest an, deci sunt șanse infime să se implice în luptă, mai ales că principala sa misiune va fi aceea de a-l ajuta pe Jonas Vingegaard în lupta pentru tricoul galben. De asemenea, sprinteri ca Arnaud Demare, Mark Cavendish, Dylan Groenewegen, Fabio Jakobsen ori Sam Bennett nu mai au strălucirea de altădată și victoriile de etapă vor fi singurele lor obiective. În cazul lui Caendish situația e una aparte, deoarece britanicul vrea cu orice preț să obțină a 35-a victorie a carierei în "Marea Buclă" și să-l devanseze la acest capitol pe legendarul Eddy Merckx.
Un nume de luat în seamă mai serios ar fi Arnaud De Lie, care are un profil de câștigător al tricoului verde, dar noul campion al Belgiei este la prima participare în Turul Franței și nu se știe cum se va descurca. Oameni ca Bryan Coqard, Biniam Girmay, Michael Matthews sau Alexander Kristoff pot deveni și ei favoriți în anumite conjuncturi, dar șansele lor se leagă mai degrabă de ghinioanele oamenilor mai sus amintiți decât de propriile forțe.
Ca să înțelegem cât de puțin interesați sunt ceilalți sprinteri de tricoul verde ar trebui spus că Tadej Pogacar e cotat de bookmakeri cu a 5-a șansă la câștigarea clasamentului pe puncte. Evident, nu se pune problema de așa ceva, slovenul urmând a ignora sprinturile intermediare și lupta pentru o poziție fruntașă în etapele de sprint, dar specialiștii cred că Tadej va obține destule puncte în etapele montane și de tranziție, astfel încât să "cotizeze" și în acest clasament.
Iată mai jos sistemul de punctare, în funcție de profilul etapelor:
Etape plate: (etapele 3, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 16): 50 puncte – 30 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3-2
Etape deluroase (etapele 1, 2, 9, 18): 30 puncte – 25 – 22 – 19 – 17 – 15 – 13 – 11 – 9 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2
Etape montane și cele de contratimp (etapele 4, 11, 14, 15, 17, 19, 20): 20 puncte – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Sprinturi intermediare (fiecare etapă, cu excepția probelor contra cronometru): 20 puncte – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

Turul Franței 2024 | Lupta pentru tricoul alb cu buline roșii depinde de cea pentru tricoul galben

Clasamentul cățărătorilor din Turul Franței este întotdeauna foarte interesant de urmărit. În 2020, 2021 și 2022 cine a câștigat tricoul galben (Pogacar și Vingegaard) l-a luat și pe cel cu buline roșii, dar anul trecut Giulio Ciccone a spart acest obicei care amenința să se impregneze. Ce se va întâmpla în acest an rămâne de văzut, pentru că acest clasament e cel mai greu de prezis de fiecare dată și pot apărea surprize.
Există totuși niște oameni care încep ca mari favoriți. Primul dintre ei este chiar câștigătorul din 2023. Giulio Ciccone este un rutier care poate livra rezultate bune pe munți, dar nu atât de puternic încât să lupte cu șanse reale la locuri pe podium în marile tururi. Italianul era unul dintre cei doi lideri ai lui Lidl Trek pentru acest Tur al Franței, dar britanicul nu va mai lua startul, iar șefii echipei au ales să ducă în locul său un om util pentru Mads Pedersen, nu un cățărător. Ca atare, dacă Ciccone va avea ambiții la un top 5, va trebui să se descurce pe cont propriu. De aceea, tricoul alb cu buline roșii ar putea fi o prioritate pentru el. E posibil să-l vâneze încă din prima etapă, pentru a-l purta pe umeri în rundele 2 și 3, în fața fanilor din țara natală.
Cu toate atuurile lui Ciccone, șansele sale vor fi nule dacă Tadej Pogacar sau Jonas Vingegaard vor duce într-adevăr lupta pe care toată lumea o așteaptă pentru tricoul galben. Rămâne de văzut cum se va simți danezul în regim de cursă, după gravele probleme de sănătate cu care s-a confruntat în urma căzăturii din Turul Țării Bascilor, dar e clar că dacă va fi la 100% îi va putea pune probleme lui Pogacar, iar acest lucru le-ar aduce ambilor multe puncte în ierarhia cățărătorilor. Există câteva etape pe care favoriții nu au cum să le rateze, precum cele cu finish-uri pe Col du Galibier, Pla d'Adet, Plateau de Beille, Isola 2000 say Col de la Couillole, iar acolo foarte multe puncte vor merge în contul oamenilor de general.
Așadar, lupta pentru tricoul cu buline roșii va depinde în bună măsură de cea pentru tricoul galben. În afara lui Ciccone, oameni ca Lenny Martinez, Wout Poels, Romain Bardet, Derek Gee, Simon Geschke sau Juan Ayuso ar putea deveni interesați de acest tricou distinctiv.
Cățărările din Turul Franței sunt împărțite în 6 categorii, iar numărul de puncte din vârful fiecăreia e direct proporțional cu dificultatea lor. Punctul de altitudine maximă la această ediție va fi pe Col de la Bonette (2,797 metri - etapa a 19-a), iar aceasta va fi singura cățărare pe care se vor da puncte duble. Mai există 6 cățărări de categorie specială, 10 de categoria 1, 10 de categoria a 2-a, 19 de categoria a 3-a și 21 de categoria a 4-a. Fiecare punct e important, dar e clar că cele luate pe cățărările mai dificile vor face diferența.
Iată sistemul de punctaj în clasamentul cățărătorilor:
Col de la Bonette (primii 8 rutieri): 40 – 30 – 23 – 20 – 16 – 12 – 8 – 4 puncte
Cățărările de categorie specială (primii 8 rutieri - Col du Galibier, Col du Tourmalet, Pla d'Adet, Plateau de Beille, Col de Vars): 20 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 punct
Cățărările de categoria 1 (primii 6 rutieri): 10 – 8 – 6 – 4 – 2 – 1 punct
Cățărările de categoria a 2-a (primii 4 rutieri): 5 - 3 - 2 - 1 punct
Cățărările de categoria a 3-a (primii doi rutieri): 2 - 1 punct
Cățărările de categoria a 4-a (primul rutier): 1 punct
În fine, lupta pentru tricoul alb se anunță și ea foarte disputată, asta doar pentru că Tadej Pogacar a împlinit 25 de ani și nu mai este eligibil pentru clasamentul celor mai buni tineri. Slovenul a câștigat tricoul alb în ultimii 4 ani și va fi foarte interesant de urmărit cine va fi urmașul său în acest sens.
Specialiștii îl creditează cu prima șansă pe Carlos Rodriguez, care este unul dintre liderii Ineos și are ambiții chiar la podium în clasamentul general. Rivalii săi cei mai vehiculați în rândul experților sunt Remco Evenepoel, Juan Ayuso sau Matteo Jorgensson. Regulamentul în bătălia tinerilor e simplu: care dintre rutierii luați în calcul termină competiția mai sus în clasamentul general va avea onoare să fie pe podium la Nice, cu tricoul alb pe umeri.
Turul Franței 2024 va începe pe 29 iunie, la Florența, și se va termina pe 21 iulie, la Nice. Toate etapele vor fi transmise integral și în exclusivitate pe Eurosport și aplicația Max.

Alătură-te celor Mai mult de 3 milioane de utilizatori în app
Fii la curent cu cele mai noi știri, rezultate și sporturi în direct
Descarcă
Subiecte asemănătoare
Distribuie acest articol
Promo
Promo